e m m a ; vardag, fest, inredning

Snart, snart!

Mmm snart börjar MEDIUM :D wiie.. Men just nu är det SOS Gute som gäller :) Det är bra de också! På tal om bra program.. Var det någon som såg Oprah imorse eller igår kväll?

När jag skulle käka frulle fick jag ett sms från Steph, "Kolla på Oprah nu på trean, det är hemskt! :(" Jag slog över och jag började böla på en gång! Man fick se ett videoklipp om Oprahs avlidna lilla hund, usch blir tårögd så fort jag tänker på programmet, och det var det hela programmet skulle handla om, just hundar.. Oprah satt själv och grät som fan i tv.. uschusch.. Sen gick de över till hur & varför de skulle ha programmet om just hundar i Amerika, det var pga att en kille hade hängt upp en stooooor skylt mitt i New York där det stod (fast på engelska då) "Oprah, du måste sända ett program om amerikas hundfabriker" och detta hade Oprah sett och tog genast tag i det hela..

Se första delen av programmet, fler klipp finns på youtube, varning, känsligt!


usch gråter nu... :(


Det handlade alltså om hundfabriker, just ordet bara får en att inse att det är något riktigt hemskt. Hundfabriker är alltså ett ställe man kan skaffa en billig och bra hund på, och det är inte fina miljöer hundarna vistas i.. Flera hundra burar i ett och samma rum och på vissa ställen är burarna inte större än 50 x 50 cm.. Sjukt! Och endel av hundarna hade aldrig varit ute, de får springa i "hamsterhjul" för att aktivera sig, och hundarnas kedjor de hade runt halsen hade endel växt in i huden på dem som stora köttsår.. Och de avlade verkligen fram hundarna, en hona hade fött ca 140 valpar..!! Kände inte till dessa "fabriker" innan och jag är glad nu att jag vet att de finns, så man håller uppsikt & utkik över vad ens hundar är ifrån, egentligen...

Jag satt verkligen och grät till frullen, tårarna bara rann och rann och man blev förbannad! Jävla IDOTER säger jag bara, sånna människor bör själva få sitta i 50 x 50 cm burar och sitta där till de dör. Blä & tvi för dem! Hjärtlösa jävlar!

Man fick även se på djurhem hur mkt djur det är som kommer in och hur många som måste avlivas varje dag.. och man fick se när de tog livet av dem.. :( usch klarade knappt av att se då... De sa då också att pga att folk inte kastreras/steriliseras sina hundar så blir det ett överflöd och därför måste endel avlivas. Så se till att kastrera/sterilisera era djur! Det är de som får lida annars..

nee nu blev jag inge glad.. :( usch då.. ska nog poppa lite popcorn och sen är det ju medium som börjar :) Jag säger då det, kika på filmerna på youtube från Oprahs program, ni kommer beröras!




Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback