e m m a ; vardag, fest, inredning

unhappy feet

Allt detta prat om klimathotet gör att man blir helt nojig!
Jag mår verkligen dåligt över att tänka på alla dessa individer som lider på grund utav våra, människans, handlingar.. t.ex.

Kejsarpingvinen och adeliepingvinen som är båda två olika karaktärer i filmen "Happy feet" är utrotningshotade och orsaken är klimathotet. Isblocken i antarkris håller på att smälta bort och tillgång av krill, ett slags plankton som är pingvinernas huvudföda, har minskat dramatiskt och på så sätt dör pingvinerna av svält eller drunknar. Antalet kejsarpingviner har halverats de senaste 50 åren.
Och det är ju inte bara pingvinerna som drabbas. Isbjörnen är också i fara! De drabbas också av att isarna smälter. De drunkar..

Isbjörnarna drunknar!

Hjälp isbjörnarna!


Jag såg också på nyheterna att i Australien så har man fått lov att importera fler brandmän från USA på grund av att skogarna brinner, av torkan där nere. Skogen består mkt av eucalyptusträd. Många olika arter har drabbats av skogsbränderna.
21 000 hektar skog har ödelagts, det är en yta större än hela Stockholm!

Det finns ett stort antal saker man kan nämna över vad som har med klimathotet att göra.
Men frågan är vad vi gör åt detta?
Jag känner själv att självklart vill man göra allt för att det ska bli bättre men har man tillgång till detta? Kanske, kanske inte.

Josse berättade för mig att hon hade varit ute på stan och en kille hade stoppat henne och tagit upp detta med klimathotet. Han frågade om hon ville lägga pengar till att hjälpa till.
Han berättade att det är de som knappt har ett fast jobb som är dem som hjälper till. Det är dem som lägger ut pengar till att hjälpa.

Jag tror faktiskt att detta är sant.. De rika och de som har det gott ställt har inte fattat hur allvarligt det är, de är för självupptagna, tror jag ärligt talat. Jag har inte gjort särskilt mkt som ska hjälpa och det är för att pengar kan jag inte skänka för jag har inget fast jobb.. Jag sätter mig själv framför världen. Tyvärr känner jag så.. Man skäms nästan!

Men jag har lovat att när jag får ett riktigt jobb så ska jag skänka pengar.. mmm :)

Jag har också skrivit på, på aftonbladets hemsida att jag ska hjälpa så gott det går! Gör det ni med!



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback