e m m a ; vardag, fest, inredning

gräsänka

[gräsänka] kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.


Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på förförelse i det fria. Därefter har ordet fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.


Det finns även skämtsamma motsvarigheter som exempelvis golfänka/änkling, det vill säga att vara ensam på grund av att ens respektive är iväg och spelar golf.


info från wikipedia.


Mm.. Det är vad jag är ikväll. Gräsänka. Älsk är på match hela fredagskvällen så det blir att ta sig hem till papi och käka lite pizza och slappa! :) Nice fredag! Imorrn är jag L E D I G, känns superskönt. Dock har jag och älsk lite att uträtta på stan och så där ;) så det blir nog en fullspäckad lördag ändå! Lördagkvällen kommer spenderas med ett gäng bruttor! Käka lite och det blir nog lite dansdansdans också:)

 

Hoppas ni får en toppen fredag! :D PUSS på er!

 

 

image description



Johanna

jag är också "gräsänka" i några dagar!

2011-11-18 / 20:17:37
BLOGG: http://blikvar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback